Slavic B2Beauty drogą do zdobywania kolejnych rynków eksportowych. Trwają dwudniowe spotkania biznesowe

21 czerwca 2022

Slavic B2Beauty drogą do zdobywania kolejnych rynków eksportowych. Trwają dwudniowe spotkania biznesowe
Targi Slavic B2Beauty zgromadziły dystrybutorów i kupców z całego świata otwierając tym samym drogę eksportu dla producentów kosmetyków i farmaceutyków oraz firm oferujących usługi dla branży z krajów słowiańskich.  
 
 
 
 
Branża kosmetyczna ma przyszłość 
 
- Wartość światowego rynku kosmetycznego opiewa na ponad 544 miliardy euro, coraz większy udział w nim mają polskie firmy, więc ta branża ma przyszłość – zaznaczał prezes  zarządu Targów Kielce dr Andrzej Mochoń.
 
- Polski przemysł kosmetyczny jest pełen zalet. Cechuje go różnorodność, dywersyfikacja, lokalność. Wyróżnikiem są także ludzie, którzy mają wiedzę, know – how, doświadczenie, działają innowacyjnie, myślą kreatywnie, tworzą biznesy. To wszystko przekłada się na jakość - mówiła Lidia Lukowska, dyrektor do spraw Komunikacji i Rozwoju Organizacji w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego.
 
 
 
 
Poszukiwanie nowych rynków eksportowych 
 
Wartość polskiego rynku tej branży to 4,3 miliarda euro. Znakomicie prezentuje się eksport krajowych kosmetyków. - Jego wartość szacowana jest na 3,3 miliarda euro w 2020 roku. Mamy trzyprocentowy udział w eksporcie światowym i zajmujemy czternaste miejsce, to mocna pozycja tuż obok Włoch. Zaś na gruncie europejskim Polska jest piątym największym eksporterem, w 2020 roku współczynnik wyniósł pięć procent, to dobry wynik w czasie pandemii w porównaniu z innymi krajami, w 2017 było to 12 procent  - tłumaczyła ekspert.
 
Lidia  Lukowska podkreśliła, że wiele zmieniła wojna na Wschodzie. Właściciele firm świadomie wycofywali się z Rosji. Wspierają w dalszym ciągu Ukrainę, ale jest to rynek zbytu o wiele mniejszy. W dodatku powstały problemy związane z ograniczeniem łańcucha dostaw, czyli braki niektórych surowców.
 
-  Musimy poszukiwać nowych rynków eksportowych, więc cieszymy się z targów Slavic B2Beauty i liczymy na owocne rozmowy – podkreśliła.
 
Wyróżniki polskiej branży kosmetycznej
 
Wśród super mocy polskiej branży kosmetycznej Lidia Lukowska wymieniła przede wszystkim położenie geopolityczne między Wschodem a Zachodem, co sprzyja kontaktom biznesowym. Zaznaczała, że stuletnie doświadczenie zaowocowało zapleczem produkcyjnym na wysokim poziomie, a także mocno wykwalifikowaną kadrą.  Polska oferuje komplementarną ofertę, z laboratoriami, producentami opakowań, dystrybutorami surowców. Cały proces produkcji kosmetyków stoi na wyśrubowanym poziomie. - Wszystko to sprawia, że polskie kosmetyki są bardzo wysokiej jakości – podkreślała.
 
 
 
 
 
Liczne prelekcje i prezentacje firm 
 
Prelekcja dyrektor do spraw Komunikacji i Rozwoju Organizacji w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego rozpoczęła liczne wykłady. Kolejny przeprowadziła firma Wastech Recycling, która zajmuje się doradztwem środowiskowym oraz utylizacją odpadów. Agnieszka Płodzik, kierownik działu Ochrony Środowiska, mówiła o prawidłowym procesie utylizacji odpadów, produkowanych przez firmy zajmujące się produkcją, dystrybucją, sprzedażą kosmetyków, komponentów i farmaceutyków.
 
– Wszystko co składa się na opakowanie produktu, czyli fiolka, pudełko, zakrętka, a nawet sznureczek, czy ozdobna wstążka to elementy, które podlegają utylizacji. Dla nas najważniejsze jest to, aby zostały one poddane odpowiedniemu recyklingowi – zaznaczała.
 
Wspominała również o opłatach produktowych dla producentów, sprzedawców i importerów produktów w opakowaniach. W jego trakcie przybliżyła przedstawicielom branży kosmetycznej zasady środowiskowe wynikające z ustaw o obowiązkach przedsiębiorców i ustaw o sprzęcie elektro i bateriach.